onsdag 23. november 2016

DIRIGENTKURS I STJØRDAL 13.-15. JANUAR 2017

Koralliansen samler igjen til dirigentsamling i Stjørdal 13.-15.januar 2017. Her tilbyr vi flere parallelle kurs som dirigenter i alle aldre og på ulike nivåer kan delta på.


Disse fem kursene kan du velge mellom:

Kurs 1: Lær å dirigere på 1-2-3! For deg som aldri før har løftet hendene foran et kor.

Kurs 2: Grunnleggende dirigering - Koralliansens modul 1

Kurs 3: Rytmisk musikk i ungdomskor med Kruse

Kurs 4: Økosystemet for digitale stemmer

Kurs 5: Masterclass med Marit Tøndel Bodsberg

Mer informasjon og lenke til påmelding finner du her:
Informasjon om Stjørdalskursene


 

Föreningen Sveriges Körledare – konvent i Arvika 14.-16.oktober


Vår søsterorganisasjon i Sverige holder en årlig konferanse på ulike steder rundt om i landet. Årets konferanse var lagt til Arvika og Musikhögskolan i Ingesund, og det var FSKs 30-års jubileum med behørig feiring flere ganger i løpet av helga.
Det pleier å være et innholdsrikt program på disse konferansene, og 2016-utgaven var intet unntak. Hovedtemaet denne gang var: «Utdanning og undervisning», og da var det jo virkelig passende lokaler de ca 200 konferansedeltakerne
Fredag ettermiddag gikk med til åpning av konferansen, utdeling av priser og hedersbevisninger, samt åpning av en rikholdig noteutstilling. Til sammen var 7 forlag representert, inkl Norsk Musikkforlag og Cantando. Det var virkelig moro å se at våre svenske kolleger var genuint interessert i norsk kormusikk. Det hjelp nok godt på interessen at Schola Cantorum med sin dirigent Tone Bianca Sparre Dahl fra Oslo var et av de inviterte kor som sang egen konsert fredag kveld i Trrefaldighetskyrkan – for en konsert og for et kor!
Tone Bianca var også invitert til å holde en workshop om instuderingsmetodikk, og her var det flere gode tips å hente, uansett hvilket erfaringsnivå deltagerne hadde. Hun tok utgangspunkt i noe av det repertoaret som var blitt presentert tidligere på lørdagen (de ulike forlagene fikk presentere sine nyheter under kyndig ledelse av Helene Stureborg og Karin Oldgren).
Etter lunsj fikk vi en flott presentasjon av «Estetiska skolan» - en friskole (8.-10.trinn + vg) i Arvika. Skolen ble startet i 2004 av to utøvende musikere og ildsjeler, Ulrika Hebbe og Lars-Inge Bjärlestam. Skolen har studieretning «Stage & Performance» og tar imot elever fra hele Sverige i vg-klassene. Noen av elevene, tidligere og nåværende, var også tilstede under presentasjonen og både opptrådte og fortalte om hva denne skolen hadde betydd for dem som mennesker og eventuelt som utøvere. Det var flere av oss i salen som satt med tårer i øynene under store deler av presentasjonen.
Senere på lørdag fikk vi en flott konsert i Brunskogs kyrka, da framførte Musikkhögskolans kor og orkester, i samarbeid med musikere og korister fra Wermlandsoperan, «Ein Deutches Reqiuem» av Brahms. En flott konsert med ungdommelig entusiasme i en fullsatt kirke!
Søndag startet med en interessant workshop ledet av PG Alldahl og Eva Larsson Myrsten: «Du skall icke sjunga falskt mot din nästa». Vi fikk både teoretisk og praktisk innføring i intonasjon – mye basert på de to pedagogenes bøker over samme tema.
Det dannet en fin overgang til Thomas Caplins presentasjon av sin nye bok: «The Learning Conductor», der mange interessante og svært relevante emner blir belyst. Boka utgis som e-bok og har interaktive muligheter – mye spennende.
Ellers var det flere konserter spredd utover i programmet, stort sett med kor i fra Värmland, det er alltid interessant å høre kor fra ulike regioner og ulike tradisjoner.
Jeg anbefaler virkelig norske kordirigenter å ta turen til Sverige for en slik konferanse en gang i blant. Sjekk www.korledare.se for info om tid og sted for neste mulighet. Ta sjansen og bli kjent med nordiske kolleger – det blir aldri feil.

Elin Persson


Foreningen Danske korledere, korlederseminar i Askov 


Foreningen Danske korledere, som i år feirer sitt 20-årsjubileum, arrangerte sitt årlige korlederseminar 30.september til 2.oktober. Stedet var Askov Højskole, der det finnes store og små saler og undervisningsrom i tillegg til innkvarteringsmuligheter, altså en tett og god samling av alle aktiviteter.

Tema for helgen var “Teksten i musikken- musikken på scenen”, et tema som ble behandlet fra mange vinkler gjennom foredrag, debatt og workshops med 12 svært ulike personer . Vi møtte forfatteren, komponisten, tolkeren, dirigenten, dramaturgen, i forskjellige versjoner og med ulike vinklinger.

Deltakerne ble også involvert gjennom praktisk arbeide med “Tung av jord”, et bestillingsverk til foreningens 20årsjubileum. Komponisten Bo Gunge ga oss en kort gjennomgang av sine intensjoner i arbeidet med komposisjonen til tekst av svenske…... Deretter fikk seminardeltakerne en kort gjennomgang/gjennomsang med dirigent Catarina Bosæus og hennes Boreas Korteater, før vi deltok i dramaturg Line Ursula Wyllers metode for det sceniske arbeidet med stykket.

Vi fikk høre Sønderjysk Pigekor fremføre noe av sitt repertoar, og Helle Høyer Vedel (som ellers dirigerer Århus Pigekor) hadde en arbeidsøkt/demonstrasjon med koret, der hun også snakket om  sine intensjoner i arbeidet, generelt og i detalj.

Seminaret berørte også temaet  “Volapyk og annet munngodt” der man snakket om hvordan arbeide med tekster/språk vi ikke forstår. Bulgarsk korsang og forskjeller i uttale på russisk og kirkeslavisk ved Michael Deltchev (hans dansk/ungarske kor underholdt også ved middagen). Vokalgruppen Baobab Sisters med afrikanske sanger. Og hva med tekst som ikke er tekst?

Vi må heller ikke glemme noteutstillingen. 4 utgivere var til stede og mange av dirigentene fant nye og gamle godbiter i kassene. Dette var populært, og det var tidvis tett kø på utstillingsrommet.

Parallellt med alt dette foregikk det gjennom hele helgen en masterclass med Carsten Seyer-Hansen og hans kor Concert Clemens. 6 aktive unge dirigenter arbeidet med klassisk repertoar som til slutt ble framført for alle seminardeltakerne. Denne konserten markerte avslutningen av helgen, en flott og verdig avslutning på et innholdsrikt og variert jubileumsseminar.

Grethe Hovland og Ida Cecilie Holm




Dirigentreise til Tallinn, 28.september – 2.oktober 2016
En onsdagsmorgen i slutten av september møttes 21 dirigenter på Gardemoen for å ta flyet til Tallinn. Med ulik bakgrunn både i utdannelse, erfaring og stillinger viste det seg at dette var ei gruppe som hadde veldig mye til felles og som raskt fant tonen, også sosialt!


Første kvelden i Tallinn fikk vi overvære en prøve med Nasjonaloperaens guttekor under ledelse av Hirvo Surva. Vi be plassert litt inni mellom de unge sangerne, og fikk dermed utsikt til dirigenten og klangen av koret rundt oss.
Koret består av 3 ulike grupper, til sammen 150 sangere i alderen 7 til 20 år. Vi fikk høre en prøve med hovedkoret som synger SATB. Eldste alt-sanger var 16 år og yngste bass-sanger var 13 år, så her er det stemmens kvaliteter som avgjør. Og alle ble oppfordret til å synge gjennom stemmeskiftet.
I tillegg til den dyktige hoveddirigenten Hirvo Surva, har operaen også ansatt dirigent for de yngre gruppene, pianister til alle korgruppene, samt stemmepedagog og hørelærepedagog.
Mens vi var tilstede øvde guttene på et repertoar som skulle fremføres på festival for guttekor i St. Petersburg noen dager senere.
Etter korprøven tok Hirvo Surva seg tid til å snakke med oss og svare på spørsmål fra de norske kordirigentene, spørsmål som gikk på metodikk, repertoar, gehørstrening og ikke minst dette med stemmeskiftet og guttenes plassering i koret før og etter – og mens det foregår.
Det var tydelig at Hirvo Surva er en kapasitet når det gjelder guttekor og arbeidet med slike kor, og som han sa: «En drøm er å reise tilbake i tid og oppleve arbeidet med Thomanerkoret i Leipzig på Bachs tid!»

Neste dag hadde mye spennende på programmet, først og fremst fikk vi overvære undervisningen av kordirigenter ved Estlands Musikk- og Teaterakademi. Det var 4 studenter på ulikt sted i studieløpet som hadde forberedt seg på at en norsk delegasjon skulle være tilstede på sine timer.
Professorene som underviste var Tõnju Kaljuste, Ants Soots og Hirvo Surva.

Hver av studentene fikk undervisning 2 x 45 min pr uke alene med sin professor, og til vanlige timer var det ikke øvingskor til stede, men 2 pianister ved hvert sitt flygel som spilte etter korpartitur og slik som det ble dirigert. Vi satt i stum beundring over dette systemet når vi skjønte omfanget av undervisningen! Som Tõnu Kaljuste sa: «Det var mye vi kvittet oss med etter Sovjet-tiden, men denne måten å undervise dirigenter på - den beholder vi!»
Jeg snakket litt med en av pianistene etterpå, og hun fortalte at det er til sammen 5 pianister som har dette som sin fulle stilling, å spille for dirigentstudentene (både kor og orkester).
Repertoaret i undervisningen var en blanding av estisk musikk og internasjonalt repertoar, og for flere av oss nordmenn var det ekstra interessant å få høre musikk av estiske komponister og få informasjon om dette repertoaret.

Vi fikk også alle overvære prøver med Estisk Filharmonisk Kammerkor, et av landets 4 profesjonelle kor. Dirigent var Kaspars Putnins. Fordi koret forberedte seg på konserthelg og skulle ha med seg instrumentalister, ble vi delt i 2 grupper. Den ene gruppa fikk overvære prøven på Sofia Gubaidulina «Canticle of the Sun» og Galina Grigorjeva «The Dark Night of the Soul» som var en urpremiere. Den andre gruppa fikk overvære prøven med Frank Martin «Messe for dobbeltkor».
Det var interessant å observere hvordan Kaspars Putnins jobbet med de profesjonelle sangerne og forberedte dem til konsert.

Senere på fredagen fikk vi et møte Aarne Saluver som er styremedlem i det Estiske Korforundet og dirigent for Estisk radios jentekor. Han fortalte om korlivet i Estland, både før og nå, og vi fikk se og høre videoklipp fra flere av de store sangfestivalene. Han snakket også om sangens betydning for det estiske folk under Sovjet-tiden, og hvordan felles sangkultur hjelp den unge nasjonen i selvstendighetsprosessen.

Ellers var det selvfølgelig tid til sosiale aktiviteter, både planlagte og improviserte.
De alle fleste benyttet anledningen til å se «Den flygende hollender» i Nasjonaloperaen, og alle fikk med seg en konsert med et ungt og fremadstormende damekor «Sireen» som sang i St. Olavs kirke lørdag i forbindelse med den internasjonale sang- og musikkdagen. (Denne markeres mye større i Estland enn i Norge…..)
Kaja Olaussen, distriktskonsulent for NK-Hordaland var utmerket guide i Tallinn. Hun er estisk og var til uvurderlig hjelp når det gjaldt språk, finne gode restauranter og med kontakter ellers.
Kaja guidet i gamlebyen og fortalte både historiske fakta og små anekdoter, og etterpå tok hun med de som ville til den store sangfestival-plassen der det holdes årlig festivaler, med opptil 10.000 korister på scenen og rundt 40.000 publikummere! Da snakker vi massemønstring!

Jeg hadde en sterk følelse av alle deltagerne hadde fått godt utbytte av turen, både faglig og sosialt, og også ny inspirasjon til korhverdagen rundt om i det ganske land!

Elin Persson
Leder MFR, deltager på turen